نقش روحانیت در دفاع مقدس فوق‌العاده است

نقش روحانیت در دفاع مقدس فوق‌العاده است

  • 26

نماینده ولی فقیه در ارتش با اشاره به ایام فاطمیه افزود: حضرت زهرا(س) شهیده است به دلیل حفظ ولایت و حفظ اسلام؛ چرا که اسلام در ولایت تبلور پیدا می‌کند. مگر حضرت زهرا معصومه (س)نبود؟ چرا خود را حفظ کرد؟ زیرا اسلام عزیزتر از حضرت زهراست. اسلام عزیزتر از امام حسین(ع) است. برای همین است که روز عاشورا، حضرت زینب(س) وقتی آمدند کنار بدن امام حسین(ع) خواسته‌ای از خدا داشتند و آن این بود: «خدایا این قربانی کوچک را از ما اهل بیت قبول کن». مگر امام حسین(ع) کوچک است؟ امام حسین(ع) قطب عالم هستی و حجت خدا میان همه خلایق است. پس چرا حضرت زینب (س)می‌گوید :خدایا این قربانی کوچک را بپذیر؟ می‌خواهد پیامی بدهد. می‌خواهد بگوید امام حسین(ع) خیلی بزرگ است، اما وقتی پای اسلام وسط می‌آید امام حسین هم کوچک است و با آن همه عظمتش باید فدای اسلام شود. اسلام عزیزتر از جان، مال، اولاد و همه چیز است.
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش اضافه کرد: نکته دیگر این که هر چیزی که مقدمه حفظ اسلام باشد، حفظ آن واجب است. حفظ نظام اسلامی، حفظ مرزهای میهن اسلامی، حفظ سرمایه‌های ملی، دینی و مذهبی و هر چیز ریز و درشتی که مقدمه حفظ اسلام باشد واجب است، چون مقدمه حفظ اسلام هستند.
وی در ادامه با ابراز خرسندی از حضور در جمع مجاهدان راه خدا، محافظان دین خدا و پیروان مکتب اهل بیت(ع) گفت: شما قرار است حافظان آینده اسلام باشید و اسلام به دست شما حفظ شود. بنا است که شما در راه عزیزترین موضوع که از سوی خدا به عنوان دین اسلام ارائه شده و نظام اسلامی خدمت و تلاش کنید.
حجت‌الاسلام محمد حسنی درباره نقش روحانیت در دفاع مقدس نیز بیان کرد: این موضوع بسیار مهم و چند وجهی است. روحانیت در تاریخ همواره نقش‌آفرین بوده است؛ آن هم از جنس تعیین کننده و سرنوشت‌ساز. 
وی در ادامه گفت: شاید به ذهن برسد که اصلا فلسفه وجود روحانیت چیست؟ فلسفه وجود روحانیت در طول تاریخ عمل به آیه «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا» است. یعنی آن دسته از کسانی که کارشان تبلیغ پیام‌های خداست. در حقیقت رسانه خدا هستند و باید به عنوان رسانه الهی عمل کنند و حرف خدا را به مردم برسانند. شاید بگویند این که کار پیغمبران است. بله، اما اولا در همان زمان پیغمبران و امامان، عده‌ای کارشان این بود که از پیغمبران پیام الهی را می‌گرفتند و به مردم عادی می‌رساندند و ثانیا از زمانی که پیامبری خاتمه پیدا کرد، در دوران امامان نیز به همین شکل بود. در آن زمان هم کار روحانیت تبلیغ گفتار ائمه بود.
نماینده ولی فقیه در ارتش با اشاره به روایتی از امام حسن(ع) درباره اکرام روحانیت افزود: برخی نمی‌فهمند که معصوم نه الکی حرف می‌زند و نه الکی تصمیم می‌گیرد. معصوم بر حق تصمیم می‌گیرد. این که برخی اخیرا گفته‌اند معصوم قابل نقد و حتی قابل انتقاد است. در اشتباه بزرگی به سر می برند زیرا معصوم به خاطر این که به علم، قدرت، حکمت و  حقیقت مطلق اتصال دارد، جز حق نمی‌تواند چیزی بر زبان جاری کند. معصوم نور خالص است و نور خالص جای نقد و انتقاد ندارد مگر برای افراد مریض القلب.
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، با انتقاد از کسانی که به خاطر اغراض سیاسی خود، پا روی اغراض اعتقادی خود می‌گذارند، تاکید کرد که روحانیت نیز حلقه اتصال خلق و خالق هستند و ادامه داد: از وظایف روحانیت محافظت و پاسداری از مرزهای فکری، عقیدتی و فرهنگی جامعه بشریت و نه فقط مسلمان‌هاست. روحانیت فقط مبلغ مسلمانان نیست. وظیفه روحانیت رساندن پیام به بشریت است. البته مسلمان‌ها در اولویت هستند چرا که در خط مقدم اعتقاد قرار دارند. بقیه هم باید به این جریان بپیوندند. کار روحانیت ابلاغ اسلام و حفظ اسلام از دست‌اندازی‌های سخت و نرم است.
وی یادآور شد: در هر زمانی که اسلام با چالشی روبرو می‌شود روحانیت متناسب با آن وارد عمل می شود گاهی چالش پرورشی است. یعنی مساله اصلی جهان اسلام مساله پرورش نفوس انسان‌هاست. باید آدم‌ها را تربیت کرد. آن‌ها را با خدا آشناتر کرد. این نیاز دارد که یک پرچمدار اخلاق اسلامی به میدان بیاید و به مردم بگوید چگونه باید زیست، حرف زد یا کار کرد که شرعی و خداپسندانه باشد.
حجت‌الاسلام محمدحسنی اضافه کرد: گاهی مساله جامعه اخلاقیات است. روحانیت وارد می‌شود و به دلیل وارستگی‌ای که دارد کاری می‌کند که بر مردم اثر می‌گذارد. گاهی مساله جامعه، تهاجم اجانب به مرزهای اعتقادی است. یعنی جنگ مسلحانه‌ای نیست، بلکه به تعبیر امروزی جنگ نرمی علیه اعتقادات در جریان است. تیشه برداشته‌اند که ریشه ولایت، شیعه یا اصلا ریشه اسلام را بزنند. این جا روحانیت باید به میدان بیاید و از مرزهای فکری تشیع دفاع کند و شیعه را حفظ کند. گاه مساله دانش محض است و در این شرایط روحانیونی مثل شیخ طوسی و ابوعلی به میدان می‌آیند.
وی ادامه داد: گاهی مساله اصلی جامعه اسلامی، جهاد در راه خدا برای حفظ میهن اسلامی به عنوان مقدمه واجب، واجب است به شمار می‌رود و روحانیت باید در آن ایفای نقش کند. هر گاه که لازم بوده است به عنوان مقدمه حفظ اسلام در جایی نبردی صورت گیرد، علمدار در آن جا روحانیت بوده است. روحانیت همیشه قائد بوده است در عرصه جهاد، نه سائق. در عرصه جهاد، روحانیت کنار ننشست که بگوید شما بروید شربت شهادت را بنوشید، اما ما دور نشسته‌ایم و آب می‌نوشیم. خودشان هم جلو رفتند و شربت شهادت را نوشیدند و مردم هم که این طور دیدند وارد عرصه شدند.
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش تصریح کرد: در دفاع مقدس روحانیت قائد بود. شهدای روحانیت به تناسب جمعیتی که دارد از شهدای سایر اقشار ملت بیشتر است. بعد از آن هم دانشجویان بیشترین شهید را داشته‌اند. این نشان می‌دهد که حتی در اقشار علمی جامعه، چه حوزه و چه دانشگاه که جزو گروه‌های مرجع جامعه هستند و در جهاد پیشرو بودند، باز هم روحانیت پیشتازی تاریخی خود را حفظ کرده است.
وی با بیان این که «در دفاع مقدس کارهای زیادی توسط روحانیت انجام شده که اگر روحانیت نبود، دفاع مقدس به این خوبی مدیریت نمی‌شد»، نقش روحانیت را در دفاع مقدس فوق‌العاده ارزیابی کرد و افزود: اولین نقش روحانیت بازسازی روحیه جهادی مردم بود. حضور روحانیت در تقویت روحیه جهادی عزیزان رزمنده در دفاع مقدس بسیار تعیین کننده بود. مردم می‌دیدند روحانی محله‌شان، همان حرفی را که در مسجد می‌زده، این جا عمل کرده است. دومین نقش روحانیت، بسیج مردم بود. ما جنگی جهانی را پشت سر گذاشتیم. بی انصافی است که خیال می‌کنند این جنگ بین ایران تازه انقلاب کرده، مشغول جمع کردن پیامدهای دوران انقلاب، بدون داشتن آمادگی دفاع در برابر دیگران و به ناگاه مورد تهاجم فرصت‌طلبان قرار گرفته و تنها حزب بعث عراق بوده است، بلکه جهانی پشت حزب بعث بود. ما در جنگ تحمیلی دست کم از 47 کشور نقش مستندسازی شده علیه ایران و به نفع رژیم بعث عراق داریم. اما در برابر این جنگ جهانی، ارتش به تنهایی نمی‌توانست، سپاه به تنهایی نمی توانست، نیروهای شبه‌نظامی ملی هم به تنهایی نمی‌توانستند. باید این ها همه با هم تلفیق شده و مردم هم پشت سر نیروهای مسلح می‌آمدند تا بتوانند متجاوز را ادب کنند. اما چه کسی مردم را همراه نیروهای مسلح می‌کرد؟ بسیج مردم از عهده چه کسی بر می‌آید جز کسانی که مردم آن‌ها را حجت‌های خدا بعد از معصومین می‌دانند؟ کسانی که بسترهای حضور مردم همچون مسجدها، هیئت‌ها، حسینیه‌ها و کرسی‌های تدریس در حوزه دست آن‌هاست و مردم در مشورت‌های دینی به آن‌ها مراجعه می‌کنند. روحانیت به عنوان یک شبکه بزرگ هدایتگر و بسیج‌کننده تاثیر تعیین کننده در مردم دارد. به دلیل همه این ظرفیت‌ها، اگر روحانیت می‌گفت این جنگ مشروعیت ندارد و خون هر کسی که در این جنگ ریخته شود، پای خودش است، هیچ کس به جنگ نمی‌رفت. همان نظامی مقلد مرجعیت که به امر امام(ره) سلاح‌ها را زمین گذاشته و پادگان‌ها را خالی کردند، به گفته روحانیت که حرام است نشستن و واجب است قیام کردن و رفتن، به میدان بازگشت. مردم دیدند که کشور، دین و ناموسشان در خطر است و حجتشان هم روحانیت بود. بعد از این دعوا بر سر اعزام بود، نه امتیازاتی که به کسی داده شده و به دیگری داده نشده است. این قدرت بسیج‌کنندگی روحانیت در دنیا بی‌نظیر است. نقش روحانیت متفاوت و متعدد است.
وی اضافه کرد: نقش دیگر روحانیت، آموزش نبرد پاک است. در دنیا همه جنگ‌ها نجسند، چرا که هدف وسیله را توجیه می‌کند. می‌گویند کودک را بکش و خانه مردم را ویران کن تا شاید به هدفت برسی. در دنیای انفجار اطلاعات، شبانه‌روز خانه‌های مردم یمن را ویران می‌کنند، کودکان را می‌کشند، هیچ کس هم نیست که پس این حقوق بشر چه شد؟ 
نماینده ولی فقیه در ارتش در پایان گفت: چرا ما می‌گوییم دفاع مقدس؟ زیرا دفاعمان متشرعانه بوده است. حتی وقتی خلبان‌های ما برای بمباران یگان‌های نظامی عراق می‌رفتند، خطر اصابت پدافند عراق را به جان می‌خریدند و دور می‌زدند تا زمان تلف شود و نیروی غیرنظامی از منطقه عبور کنند و بیگناهی کشته نشود. این از آنجاست که روحانیت گفته است جنگ دینی، حلال و متشرعانه باشد. اسیر گرفتن، حمله کردن، دفاع کردن همه احکامی دارند که آن ها را روحانیت تبیین می کردند و رزمندگان ما هم کاملا در قالب شرع مقدس دفاع را انجام می‌دادند.
 



  • تاریخ ارسال : پنج شنبه 5 بهمن 1396 ساعت: 22:45
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      چت باکس

      چت باکس


        نام :
        وب :
        پیام :
        2+2=:
        (Refresh)
        پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين

          پشتيباني آنلاين
          آمار

          آمار

            آمار مطالب آمار مطالب
            کل مطالب کل مطالب : 1462
            کل نظرات کل نظرات : 0
            آمار کاربران آمار کاربران
            افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
            تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

            آمار بازدیدآمار بازدید
            بازدید امروز بازدید امروز : 97
            بازدید دیروز بازدید دیروز : 154
            ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 10
            ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 15
            آي پي امروز آي پي امروز : 32
            آي پي ديروز آي پي ديروز : 51
            بازدید هفته بازدید هفته : 383
            بازدید ماه بازدید ماه : 1848
            بازدید سال بازدید سال : 2824
            بازدید کلی بازدید کلی : 65630

            اطلاعات شما اطلاعات شما
            آی پی آی پی : 18.188.10.246
            مرورگر مرورگر :
            سیستم عامل سیستم عامل :
            تاریخ امروز امروز :
            تبادل لینک هوشمند

            تبادل لینک هوشمند

              تبادل لینک هوشمند

              برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان عصر و آدرس asr581.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






              خبرنامه

              خبرنامه

                براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



                آخرین نطرات کاربران

                آخرین نطرات کاربران

                  درباره ما

                    به وبلاگ من خوش آمدید

                  کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به عصر بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                  قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف